Vanaf 28 juni 2025 geldt in heel Europa de European Accessibility Act (EAA).
Deze wet verplicht bedrijven én overheden om digitale producten en diensten toegankelijk te maken voor mensen met een beperking.
Denk hierbij aan websites, apps, e‑boeken, klant- en betaalservices en digitale leermiddelen.
Hogescholen en universiteiten zijn momenteel al gebonden aan de Web Accessibility Directive (WAD) die sinds 2016 vereist dat websites en apps voldoen aan de WCAG‑principes: waarneembaar, bedienbaar, begrijpelijk en robuust. Deze verplichting blijft ook ná 28 juni 2025 onverminderd van kracht.
De EAA gaat echter verder dan de WAD. De wet verplicht leveranciers van digitale producten (zoals software, hardware, digitale leermiddelen en apps) nu ook om te voldoen aan specifieke toegankelijkheidseisen. Dit betekent dat onderwijsinstellingen bij al hun inkoopprocessen vragen moet stellen over toegankelijkheid. Denk bijvoorbeeld aan de compatibiliteit van producten met schermlezers en alternatieve besturing. Of aan de bruikbaarheid van de helpdesk voor mensen met een functiebeperking.
Bestaande websites en apps blijven verplicht om aan WCAG/WAD-eisen te voldoen.
Check de algemene richtlijnen voor webcontent en blijf je platformen verbeteren.
Enkele praktische voorbeelden: Voeg beschrijvende alt-teksten toe aan afbeeldingen; Zorg dat de inhoud leesbaar en logisch gestructureerd is; Maak navigatie mogelijk met toetsenbord alleen, zonder muis; ...
Alle digitale communicatie van e-mails tot PDF’s moet toegankelijk zijn.
Enkele praktische voorbeelden: Zorg voor een duidelijke structuur, eenvoudig taalgebruik en goed leesbare lettertypes in e-mails; Gebruik de juiste tags voor koppen, hanteer een logische leesvolgorde en OCR (tekstherkenning) bij gescande documenten of PDF’s; Denk hierbij ook aan studentenadministratie, infobrochures en examenroosters; ...
Of het nu gaat om betalen voor een opleiding, boeken kopen of digitaal inschrijven: alle online transacties moeten toegankelijk zijn.
Enkele praktische voorbeelden: Gebruik eenvoudige productomschrijvingen en vermijd jargon; Voorzie duidelijke labels op formulieren en zorg voor informatieve foutmeldingen; Test de volledige inschrijf- of aankoopflow met hulpsoftware of toetsenbordnavigatie; Verwacht bij het inkopen (van digitale tools, ed.) conformiteit met de EAA en leg dit schriftelijk vast; ...
Iedereen moet op een toegankelijke manier hulp kunnen krijgen.
Bied daarom een toegankelijke klantenservice aan.
Enkele praktische voorbeelden: Voorzie minstens drie vormen van ondersteuning: telefonisch, fysiek en digitaal (e-mail of chat). Zorg hierbij dat deze ook toegankelijk zijn voor mensen met specifieke ondersteuningsbehoeften; Denk aan studenten met auditieve of spraakproblemen: een livechat of mailoptie kan voor hen essentieel zijn; ...
Digitale toegankelijkheid is geen optioneel extraatje, maar een fundamenteel recht. Door proactief te werken aan toegankelijk onderwijs, verklein je de kans op studievertraging en verhoog je het welzijn en succes van studenten met ondersteuningsbehoefte. Bovendien vergroot je de gebruiksvriendelijkheid voor iedereen.
Doe de (online) EAA-scan om gericht tips te krijgen.
Zo kun je gerichte stappen nemen vóór de deadline.