Neurodiversiteit

Neurodiversiteit van beleid naar praktijk

Neurodiversiteit verwijst naar de verscheidenheid in hoe mensen denken en leren, de wereld ervaren of in contact treden met elkaar. Neurodivergente studenten denken, voelen en reageren op een manier die verschillend is van de neurotypische studentenpopulatie. De manier waarop zij de wereld ervaren, is geworteld in neurobiologische verschillen, maar is er niet volledig toe te herleiden. De ervaren uitdagingen komen vaak tot stand in interactie met de omgeving die doorgaans georganiseerd is op de neurotypische meerderheid. Autisme, ADHD, dyslexie en dyscalculie zijn voorbeelden van neurotypes of minderheidsgroepen in een samenleving die op de noden van de meerderheid is georganiseerd. Naar schatting 15 tot 20% van de algemene bevolking is neurodivergent.

Steeds meer neurodivergente studenten vinden de weg naar het hoger onderwijs. Hoewel neurodivergente studenten vaak over kwaliteiten beschikken die in het hoger onderwijs tot hun recht kunnen komen, kosten diverse aspecten in het hoger onderwijs vaak meer inspanningen. Neurodivergente studenten ervaren regelmatig specifieke uitdagingen zoals (niet exhaustief) onvoldoende duidelijkheid, sensorische overprikkeling en het voldoen aan neuro-normatieve verwachtingen, zowel in het academische leven, het studentenleven als het dagelijkse leven. Diverse studies rapporteren uitdagingen op vlak van sociale en academische inclusie, een studievertraging en een verhoogd voorkomen van psychische klachten.

Facts, figures, aandachtspunten & tips

Online module neurodiversiteit