10% van de Vlamingen is ‘cognitief sterk functionerend’, maar tot voor kort kreeg deze doelgroep in het hoger onderwijs weinig aandacht. Zonder een aanpak op maat en bijvoorbeeld de nodige uitdaging kunnen hoogbegaafde studenten schoolmoe worden en zelfs uitstromen zonder diploma. Ook de overstap naar het hoger onderwijs kan turbulent zijn.
Het Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) en het Expertisecentrum Talent ontwikkelden de leidraad 'Cognitief sterk functioneren: richtlijnen voor een inclusief beleid in (de transitie naar) het hoger onderwijs.
De leidraad introduceert algemene begrippen en modellen rond cognitieve begaafdheid en cognitief sterk functioneren en biedt inzicht in belangrijke factoren die de transitie van cognitief sterk functionerende leerlingen en studenten naar het hoger onderwijs belemmeren en faciliteren.
De leidraad biedt ook inzicht in de huidige regelgeving in het secundair en hoger onderwijs en stipt ook verbetersuggesties aan voor beleid en regelgeving. De leidraad bespreekt ook richtlijnen en tips om een gestructureerd inclusief instellingsbeleid op te zetten rond cognitief sterk functionerende leerlingen en studenten in (de transitie naar) het hoger onderwijs.
De leidraad bevat ook ondersteunende fiches die concrete tips en tricks aanbieden voor hetzij lesgevers, hetzij studenten en leerlingen secundair onderwijs.
Het SIHO biedt instellingen hoger onderwijs ondersteuning bij een gestructureerd beleid rond cognitief sterk functioneren. Dit kan via vormingen, advies- en coachingsgesprekken.
Een concrete vraag? Neem contact op via info@siho.be